زن در فرهنگ اسلامی مالک دسترنج خود است
شرح پیامدهای مثبت حجاب در جامعه ولزوم رعایت آن درسایه اهمیت دادن به آنحجاب

آمار مطالب

کل مطالب : 38
کل نظرات : 17

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 7
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 193
بازدید سال : 878
بازدید کلی : 8970

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چراحجاب؟ و آدرس tent20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 193
بازدید کل : 8970
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1



تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : Amir
تاریخ : یک شنبه 15 دی 1392
نظرات

«حسن رحیم پور ازغدی» روز شنبه در سومین همایش بررسی نقش زنان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف در تالار وحدت افزود: زن مسلمان از همان ابتدا علاوه بر وظایف همسری و مادری، وظیفه اجتماعی و اقتصادی نسبت به جامعه اسلامی و امت بطور خاص و جامعه بشری به صورت عام دارد. 

وی با بیان اینکه مفهوم مالکیت زن برای نخستین بار در قرآن و در سنت رسول خدا(ص) به مفهوم دینی و اخلاقی مطرح شد، ادامه داد: قبل از آن زنانی بودند که در عرصه های اقتصادی فعال بودند، اما به عنوان یک امر دینی و مشروع به آن فعالیت توجه نمی شد. 

به گفته رحیم پور ازغدی، رسول خدا(ص) نگاه دینی به مالکیت زنان و مردان داشتند و خط قرمز و حریمی را برای مالکیت اقتصادی زن تعریف کردند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زن که در اغلب فرهنگ ها ملک و مملوک بود، در فرهنگ اسلام مالک مستقل از دیگران و مالک دسترنج خود شد؛ دسترنجی که حاصل تلاش های او در خانه و خارج ازخانه بود. 

وی با بیان اینکه در اسلام کار زن قداست دینی و حرمت شرعی پیدا کرد، افزود: خداوند خطاب به مردان فرمان هایی را صادر کرد و در آیات قرآن نیز به نفی اصالت دنیا تاکید شد، بدان معنا که از مردان و زنان خواسته شده وارد فعالیت اقتصادی شوند اما اصالت را به دنیا ندهند. 

به گفته رحیم پور ازغدی، نفی مسابقه بر سر قدرت و ثروت در جامعه از جمله تعالیمی است که پیامبر اکرم(ص) از سوی خداوند به مردم ابلاغ کردند، یعنی میان زنان و مردان نباید مسابقه بر سر قدرت و ثروت ایجاد شود هر چند مفهوم استقلال اقتصادی زن یک مفهوم قرآنی است. 

وی گفت: در صورتیکه چنین رقابتی میان زن و مرد بوجود آید، خانواده دچار مشکلاتی خواهد شد زیرا خانواده محل تعاون و همکاری و عشق، و نه مکانی برای رقابت قدرت و ثروت است. 

این فعال و پژوهشگر فرهنگی یادآور شد: درباره مالکیت اقتصادی مردان هیچ تردیدی وجود ندارد چون او از ابتدای تاریخ کار می کرده اما درباره زنان به دلیل آنکه نیازهایش از طرف مرد تامین می شده، ابهاماتی وجود داشت. 

رحیم پورازغدی افزود: پیامبر ابلاع کرد همانگونه که مردان از اکتساب و تلاش اقتصادی و دسترنج خود سهم دارند، مالکیت اقتصادی زنان نیز مطرح است ولو اینکه مسوولیت اقتصادی هم نداشته باشند، بنابراین آنها نیز از حقوق اقتصادی برخوردار هستند. 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد، حکومت موظف است زنانی را که فاقد همسر و فرزند هستند، تامین کند زیرا زن هرگز نباید مجبور به کار اقتصادی شود و بیگاری از او کشیده نشود. 

وی گفت: اگر زن امکان فعالیت اجتماعی سیاسی و رسانه ای با حفظ عفت و حجاب نداشته باشد، خداوند نمی تواند به او امر کند که امر به معروف و نهی از منکر کند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وقف را نشانگر بزرگی روح انسان هایی دانست که توان و جرات بخشش دارند. 

وی افزود: مشارکت زنان در امر وقف در پرتو اسلام در شرایطی است که دیگر مکاتب و کشورها بر سر مالکیت زن به بن بست برخورده اند اما در اسلام این مالکیت از بدیهیات است. 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ وقف و انفاق بطور خاص در مبانی هستی شناسی ریشه دارد، گفت: اگر این مبانی به شیوه صحیح تبیین شود، دیگر ایثار و بذل مال احمقانه جلوه نمی کند زیرا در نگاه هستی شناسی توحیدی، انسان مالک هیچ چیز نیست و هر چه دارد امانت خداوند است. 


تعداد بازدید از این مطلب: 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود